marți, 28 martie 2017

Despre Lilit, târfa

Dumnezeu a creat omul după chipul și asemănarea sa, adică perfect și androgin, compus dintr-o parte bărbătească, pe nume Adam și una femeiască, pe nume Lilith. Cele două părți trăiau în același corp și erau egale, dar se certau toată ziua (ba pentru că încercau să se domine unul pe celălalt, ba pentru că nu puteau cădea de acord care să stea deasupra atunci când făceau sex), așa că Lilith a rostit de trei ori numele lui Dumnezeu și s-a rupt din ființa perfectă, pe urmă a fugit din Rai și s-a împerecheat cu demonul Samael, căruia i-a născut o mulțime de copii-demoni. Văzându-l pe Adam singur și mofluz, Dumnezeu a trimis trei arhangheli după Lilith, să o aducă înapoi, amenințând-o: nu se supune, va omorî o sută de copii de-ai ei pe zi. Dar Lilith tot nu s-a întors. Așa că Dumnezeu i-a făcut lui Adam o nouă pereche – de data asta, ca să fie sigur că e submisivă, a făcut-o din coasta lui Adam: pe Eva. Și așa a devenit Eva prototipul nevestei, iar Lilith a rămas prototipul amantei, al femeii libere și independente.

Am descoperit versiunea asta a Genezei în adolescența mea, când mă luptam pentru identitatea mea și feminitatea mea în mijlocul unui orășel de provincie ascuns în inima unei țări misogine (bine, patriarhale, că sună mai elevat). În orășelul meu, unde trebuia să spăl vasele pentru că sunt fetiță, să nu cânt la masă pentru că voi avea soț bețiv și să nu-mi fac griji dacă mă lovesc pentru că îmi trece până mă mărit, cu alte cuvinte, în orășelul în care viața tuturor persoanelor de sex feminin se împărțea în înainte și după căsătorie, m-am îngrozit și m-am revoltat în fața acestor norme sociale care îmi dădeau voie să am suflet și să îmi caut drumul în viață numai în timpul liber, dacă îmi rămânea așa ceva după ce îmi încheiam sarcinile de soție și mamă. Am crescut urându-mi sânii care mă delimitau atât de tare de casta privilegiaților și mi-am dorit multă vreme să fiu și eu bărbat. Multă de tot. Pentru că bărbații sunt liberi. Pentru că bărbații sunt mai întâi oameni și pe urmă bărbați. Pentru că bărbații se pot face regizori de teatru și căpitani de corabie și pot fugi în lume cu circul fără să fie vânduți în rețele de proxenetism. Pentru că bărbații pot face autostopul prin Europa și se pot plimba singuri noaptea sub lună fără să fie violați. Pentru că nimeni nu întreabă un bărbat când se căsătorește și nici nu-i spune că  e neîmplinit dacă nu are copii.

Multă vreme am căutat un model de femeie puternică în anturajul meu, dar n-am găsit. Auzeam de la  bărbații din jurul meu demonstrații că femeile sunt inferioare în toate domeniile, inclusiv în artă, deși mi se spunea cu condescendență: uite, excepție fac actrițele. Apoi mai existau teorii și statistici care demonstrau că femeile au un IQ mai scăzut, incapacitate de a estima distanța sau de a vedea în spațiu, lipsa capacității de sinteză și așa mai departe. Aveam pe atunci o prietenă mult mai în vârstă, poetă, extrem de inteligentă, pe care orașul o considera nebună, deși era cel mai lucid, mai inteligent și mai educat om pe care îl cunoșteam. Evident, casa ei era un labirint de cărți și reviste prin care puteai să-ți rupi gâtul și nu era în stare să facă nici măcar o omletă fără să dea foc la jumătate de bucătărie. În Evul Mediu ar fi fost arsă pe rug.

Și atunci am găsit-o pe Lilit. Am întâlnit-o prima dată într-un articol despre Manuscrisele găsite la Marea Moartă și apoi am devorat tot ce am găsit despre ea. Se remarca în mitologia ebraică și se credea că se trage din lilitu, nilte demonese din religia mesopotamiană străveche, care apăreau și în textele cuneiforme asiriene, babiloniene etc. Lilith e menționată și în Biblie. Numele ei vine de la termenul ebraic sau arab pentru "noapte", iar lilith ar înseamna "creatură nocturnă" sau "monstru nocturn". Denumește și un tip de bufniță. Există și informații contradictorii sau contaminări cu alte zeițe sau demoni feminini, dar eu am ales din toate legendele, motologiile și poveștile ce mi-a plăcut și mi s-a potrivit mai mult. Faptul că simbolul ei este o fuziune din simbolul lunii și simbolul feminin. Faptul că există în astrologie o lună neagră, invizibilă, numită Lilith. Faptul că Lilith e energie feminină pură, care poate fi constructivă sau destructivă, depinde ce o dezlănțuie. Mă fascinează libertatea ei sexuală și forța ei sexuală.

Ei, bine, Lilit a mea, pe care o scriu fără H-ul ebraic din coadă, Lilit din "Evanghelia după Lilit", nu e decât parțial prima femeie, zeița și demonesa de mai sus. Pentru că Lilit a mea nu e din carne, ci din cuvinte. E un fel de duh liber al poeziei, dar al poeziei feminine. Puțin îi pasă ei de convenții și constrângeri, e aceeași energie feminină pură, incredibil de puternică izvorâtă din noapte, din subconștient, e lilitu tradusă în poem. Un fel de zeiță a poeziei. Sau târfă a poeziei.

Și multe altele aș mai putea spune despre Lilit, dar nu se cade, pentru că este, totuși, eroina unui volum de poezie, iar în poezie lucrurile nu se explică, ele se trasmit printr-un fel de revelație, la fel ca muzica.

Dar am simțit nevoia să scriu rândurile astea ca să știți de ce se numește cartea mea așa cum se numește. Noaptea asta am trecut cu corectura de pagina 100...

5 comentarii:

  1. Salut, numele meu este Theresa C. Walker, sunt din Colorado, Statele Unite ale Americii. Am fost blocat în viața mea de dragoste și căsătorie timp de mulți ani până când am întâlnit un prieten care mi-a spus despre Templul Magiei Negre, acestea oferă o soluție pentru toate problemele astrologice prin intermediul Magic Black Magic Temple Spells
    BLOC MAGIC SPELLS
    vrei să te întorci înapoi?
    ambiție politică?
    Soluție fără probleme pentru copii?
    Soluție cu probleme financiare?
    Puterile magice neagră?
    soluție la boală și boli ale corpului
    Toate tipurile de soluții problematice de astrologie?
    Soluție problemă de divorț?
    Controlează-ți iubitul în mână de vashikaran?
    Căsătoria problemă de viață problemă?
    Neagră magică neagră?
    Negre magie?
    Lost vrăji de dragoste?
    Voodoo place vrăji?
    CONTACT -Email: doctorjosephugo@gmail.com
    WhatsApp: +34631686040 sau vizitați site-ul Web
    https://karnatakatemple.wixsite.com/karnataka

    RăspundețiȘtergere
  2. Căsnicia mea de 8 ani era pe cale să se prăbușească când am citit despre Dr. Ajayi, un vrăjitor puternic care a făcut o vrajă de dragoste pentru mine și asta l-a făcut pe soțul meu să îngenuncheze și să proclame cât de mult mă prețuiește și nu va părăsi niciodată căsătoria, pentru că al Dr. Ajayi casa mea este plină de dragoste acum. Dacă ai dificultăți în căsnicia ta, Dr Ajayi este ultima ta oprire pentru ajutor. Contactați-l pe Whatsapp: +2347084887094

    RăspundețiȘtergere
  3. Soțul meu m-a părăsit pentru o altă femeie și am rămas în întuneric. S-a întâmplat atât de repede și în câteva zile, viața mea s-a dat peste cap. M-a părăsit după 3 ani fără cuvinte. Îl contactez pe Dr. Ilekhojie prin e-mailul său și mi-a promis că va îndeplini un ritual de reconciliere pentru a ne ajuta să ne întoarcem împreună. În mai puțin de 48 de ore după ce și-a făcut ritualul, soțul meu a început să mă testeze din nou și s-a simțit îngrozitor pentru ceea ce tocmai m-a supus. A spus că sunt cea mai importantă persoană din viața lui și știe asta acum. Căsătoria noastră este acum puternică și stabilă. Mulțumesc Dr pentru ritualul de reconciliere pe care l-ai făcut pentru mine. Tu ești Dumnezeu trimis pentru a restabili căsătoria ruptă. Recomand cu sinceritate Dr. Ilekhojie oricui are o căsnicie ruptă sau probleme de relație. E-mailul lui: gethelp05@gmail.com

    RăspundețiȘtergere

Cartea pe care nu sunt în stare să o nasc

Există o carte la care scriu de peste 6 ani. De fapt, în 2011, când am publicat prima mea carte ( "Poema desnuda" ), un ciot di...